SPF og D-vitamin mangel – hva må du vite?

Hver sommer dukker den samme diskusjonen opp i media:

• MÅ vi beskytte oss med SPF?
• Hvilket solfilter er best?
• Hvor mye må en solkrem koste?
• Hvor høy SPF må vi bruke?
• Og ikke minst – får vi D-vitaminmangel av å bruke høy SPF?

La oss på det siste punktet i denne omgang: Er det virkelig slik at du må velge mellom SPF eller påfyll av D-vitamin?

Når kroppen utsettes for sollys, dannes det D-vitaminer i kroppen. D-vitamin er viktig fordi det hjelper kroppen å ta opp kalk, som er nødvendig for knokler og muskler.

Mangel på D-vitamin øker risikoen for beinskjørhet og kan gi muskelsmerter og svake muskler. Hvor mye D-vitamin som dannes i kroppen er avhengig av hvor sterk sollysets UVB-stråling er.  Det er et faktum at solkremen imidlertid ikke beskytter hundre prosent mot solen, fordi en del av strålingen alltid trenger inn i huden.

Spørsmålet er om den strålingen som slipper gjennom solkremen er nok til at det fremdeles dannes D-vitamin?

Det hevdes at hvis man bruker mer enn faktor åtte, og bruker solkremen riktig – altså bruker den mengden man skal – så dannes det ikke D-vitaminer i huden.

En australsk og en ny dansk undersøkelse viser, derimot, at personer som angir at de bruker solfaktor regelmessig, ikke har mindre D-vitamin i blodet enn andre – snarere litt høyere. Og det kan ha flere forklaringer: De som angir at de bruker solkrem hver dag i denne undersøkelsen, angir også at de har et høyere inntak av D-vitamin i tablettform og spiser mer fet fisk. Hvis du, i tillegg, er bare en halv time i solen uten solkrem på armene, beina eller ansiktet, så dannes det massevis av D-vitamin, forteller forskerne.

Dette temaet har du sikkert lest om tidligere.  I mine øyne er dette et hårreisende spørsmål! Vi snakker om å beskytte oss mot en dødelig sykdom som forårsakes av solens stråler. Norge ligger på topp når det gjelder antall hudkrefttilfeller pr. år. Vi danker ut land som har vesentlig mer sol enn oss.  Det er ikke snakk om enten eller, men «ja takk, begge deler»!. I denne saken er det viktig å ta egne valg. Vær kritisk når slikt publiseres, det tar sjelden for seg alle sider av en sak.

Jeg spekulerer i hvem som setter i gang slike diskusjoner hvert år. Hvem har interesse av å veilede forbrukere i feil retning? Er det ikke åpenlyst at noen tjener på dette?

Beautiful Caucasian female teenage having fun on South Beach jumping into the air wearing a swimsuit

Hvordan velge begge deler?

Ingen må velge bort viktig beskyttelse. Jeg er ikke tilhenger av å lure forbrukere, men å veilede riktig.  Jeg bruker høy SPF hele året, sammen med D-vitamin tilskudd og sunt kosthold og har aldri vist tegn på D-vitamin mangel. Beskytt huden slik at du ikke er i fare for hudkreft. Og sørg samtidig for at du får i deg D-vitamin fra andre kilder enn solen: For eksempel gjennom matvarer som fisk, kjøtt, egg og melkeprodukter. Særlig fet fisk som sild og laks er gode kilder til D-vitamin. Ta gjerne tilskudd og D-vitamin hele året. Det kan også kombineres med Omega 3,6 og 9. Da vil du være beskytte og samtidig få dekket ditt behov for D-vitamin.

Sommerhilsen fra Anki /Oslo Hudpleieklinikk!
7083ny